lauantai 8. elokuuta 2015

Melontareissu Etelä-Konneveden kansallispuistoon

Ke 5.8. Kalasatama - Pieni Navettasaari, melottu matka 11 km, melonta-aika n. 2 h

Lähdettiin Kalasatamasta niin vikkelästi kuin vain saatiin kajakit vesille ja kamat niihin. Oli meinaan ihan sikkenään mäkäräisiä, jotka kävivät täysin häpeilemättä päälle. Kajakissa oli onneksi paljon miellyttävämpää. Meloimme Saukkosaaren eteläpuolelta, jossa karttaan oli merkitty hyvin kapea salmi. Kun otti vauhtia siitä pääsi läpi.

Tsekkasimme Käpynän ukon (yllä kuva) ja muitakin hienoja kallioita matkan varrella. Jylhää seutua. Yöpaikaksi valitsimme Pienen Navettasaaren laavun. Rantauduimme saareen illalla joskus ennen yhdeksää. Laavulla oli jo yksi meloja ja kolmen hengen moottorivenepoppoo, jotka tekivät hiljalleen lähtöä. Päätmme jäädä pieneen saareen. Sini ja Riku teltalla ja minä ja Ilja laavuun pystytettyyn sisätelttaan. Tämä siksi, että saaressa oli hyvin heikosti telttapaikkatilaa. Melontakeli ekana päivänä oli todella leppoisa, tässä lähestytään Pientä Navettasaarta:
Kokkasimme iltaruoaksi peruna-porkkananyyttejä, hirven- ja peuranlihavartaita ja sipulia nuotiolla. Jälkkäriksi paistettiin lettuja. Ilta oli todella kaunis ja järvi hyvin tyyni. Kuu hemmotteli meitä nousemalla suurena puiden takaa pimenneessä illassa. Painuimme nukkumaan vasta hyvälti puolenyön jälkeen.

To 6.8. Pieni Navettasaari - Pohjois-Lanstu - Iso-Häntiäinen - Lapinsalo - Pyysalon telttailupaikka, melottu matka 16 km, melontaika n. 2,5 h

Yöllä sateli vettä ja harmaa keli jatkui aamulla. Kaivauduttiin kukin omaan tahtiimme hereille ja valmisteltiin aamupalaa sateen ripotellessa laavun kattoon. Ei innostanut lähteä järvelle, joten tutkailimme kansallispuiston sateista maisemaa rauhassa saarelta käsin. Lähdimme vasta kahden hujakoilla jatkamaan matkaa sadealueen väistyttyä. Kävimme ensimmäiseksi katsomassa Pyysalon telttailupaikkaa, jossa kuului olevan hieno hiekkaranta. Tulipaikkaa ei pahemmin näkynyt eikä telttailuplänttejäkään. Jatkoimme matkaa sivutuulessa kohti Järvisaloa. Matkalla piti ylittää laivaväylä ja sitä pitkin puksuttikin juuri Myllykoski I -niminen alus jossa oli reippaasti porukkaa kyydissä. Jäimme kellumaan ja odottamaan, jotta laiva pääsisi ohi. Tuuli puhalsi ihan mukavasti ja pääsimme vähän leikkimään myötätuulisurffia vaikka kaksikkomme eivät vielä tuossa tuulessa kunnon surffiin päässeetkään. Bongasimme myös kolme puiston nimikkolajia eli kalasääksiä.
Ensimmäinen varsinainen kohteemme oli Pohjois-Lantsu ja sen karsikkopuut (yllä kuva Pohjois-Lantsun eteläosasta, veden takana Etelä-Lantsu). Pysähdyimme Etelä- ja Pohjois-Lantsun välisen salmen jälkeen pohjoiselle saarelle kokkaamaan lounasta märähkölle kalliolle. Aamupalasta olikin jo kerennyt vierähtää aimo tovi. Popsimme lounaan ja lähdimme jalkapatikassa karsikkopuita ihmettelemään.
Muutaman puun, joissa oli selvät vuosilukukaiverrukset (vieressä kuva), löysimmekin. Jatkoimme matkaa kohti Iso-Häntiäistä tarkoituksena käydä katsomassa miltä kulotuksen jälkeinen metsä näyttää. Kyllähän se poikkesi muista ympäristön saarista. Saarelta saarelle suhtkoht vastatuuleen meloen lähdimme kohti Lapinsalon laavua ja venesatamaan. Tuuli tyyntyi matkan aikana ja lopulta perille tullessamme sitä ei ollut nimeksikään ja aurinkokin alkoi näyttäytyä. Lapinsalossa oli aiemmin bongattu Myllykoski I laiturissa ja iso poppoo konnevetisiä makkaraa paistamassa ja virkistäytymässä. Tarjosivat meillekin kaljat ja makkarat ja Riku pääsi tutustumaan heidän alukseensa.
Joimme laavulla teet ja popsimme Ballerina-keksejä. Poimimme laavun läheisyydestä myös mustikoita aamupalakiisseliä ja iltapalaa varten. Meloimme yöksi Pyysalon telttapaikalle, koska saimme kuulla että olimme etsineet paikkaa väärältä puolelta. Iltamelonta oli kaunis sillä auringonlasku alkoi jo punata taivasta ja järvi oli hyvin tyyni. Löysimme nuotiopaikan mutta telttapaikkoja ympäristössä oli hävettävän vähän. Meillä oli onneksi vain kaksi telttaa ja niille löytyi paikat. Kokkailimme iltaruokaa ja loppuillasta jännitimme saderintaman osumista yöpaikkaamme. Tuuli kiihtyi ja selvästi kauempana satoi. Onneksi vältyimme sateelta sillä kypsensimme nuotiossa mustikkapiirakan netistä löytyneen kolikkokikan (http://peda.net/veraja/jyvaskyla/luontokoulu?m=viewnote&m_id=1675121&n_id=51066) avulla. Piirakka ei palanut! Paistoalusena käytettyä trangian paistinpannu ei tosin tykännyt kovin hyvää, vaikka se oli kiedottu folioon.

Pe 7.8. Pyysalo - Selkäsaari - Kalasatama, melottu matka 13,5 km, melonta-aika n. 2 h

Perjantai valkeni huikena. Aurinko paistoi ja hiekkapohja kun oli rannassa niin eihän sitä voinut kuin pulahtaa uimaan. Pidimme hitaan aamun ja rauhassa kokkailimme ja nautimme aamupalat. Leiripaikalla kävi myös yksi lähelle rantautunut venepoppoo ja toisella puolella niemeä yöpynyt meloja sekä puiston ylläpitopoppoota pari kappaletta. Olipas ruuhkaa perjantaiaamussa!
Ison Pyysalon tulipaikalla oli polttopuuta hyvin katoksessa, kunhan sitä jaksoi pilkkoa poltettavaan kokoon. Tasaisia telttapaikkoja on paikalle tarkoitus tehdä enemmän ja laavukin sinne on kuulemma suunnitteilla.
Lähdimme melomaan etelään pieneen vastatuuleen kohti Selkäsaarta. Siellä oli kuulemma karttaan merkitsemätön keittokatos jonka halusimme tsekata. Vajaan tunnin melonnan jälkeen saavuimme saareen ja huomasimme katoksen kodaksi. Saaren rannassa oli useampi paikka, missä kajakin pohjan saattoi iskeä kiveen eli tarkkana sai olla.
Matka jatkui itään kohti Kalasatamaa. Pujottelimme tyynessä kelissä pieniä saaria ja ihmettelimme meitä puoliksipelästynyttä joutsenta ja jonkin linnun männyn latvassa sijaitsevaa pesänhärpäkettä. Aurinko paistoi ja aurinkorasvasta huolimatta kaikki keräsivät pientä punoitusta iholleen.
Kalasatamaan päästyämme pakkasimme kajakit auton katolle ja palasimme Jyväskylään Kivisalmen kievarin kautta. Siellä popsittiin reissun kunniaksi maittavat purilaiset.

Reissusta löytyy vielä lyhyt video: